cover-dag-2

Reisverslag dag 2; Judmaier’s Camp to Liki North Camp

Vandaag zijn we rond 7 uur opgestaan. We hebben even rustig kunnen ontbijten en onze slaapspullen weer ingepakt. Tijdens het ontbijt werden we al lekker verwarmd door de doorkomende zon. Bijkomend voordeel was dat nu ook de tenten nog even konden drogen. Voor vandaag staat een wandeling naar het Like North Camp (van 3300m naar 3990m) op de planning.

Helaas gaat het wat minder met de gezondheid van Piter. Na een slechte nacht heeft hij dan ook besloten niet verder meer mee te gaan. Nu blijkt de weg toch een uitkomst aangezien hij nu makkelijk met de auto kan worden opgepikt.

De wandeling start al direct met een redelijke klim. De weg gaat langzaam over in smalle trails en waar we gisteren nog veel naast elkaar liepen, lopen we nu voornamelijk in een treintje achter elkaar aan. Onderweg kwamen we veel ‘’verse’’ ontlasting tegen van olifanten en poema’s….. zouden we dan het geluk hebben iets te gaan zien?

img_1187  img_1142

Met het stijgen wordt duidelijk dat het voor een ieder steeds wat zwaarder wordt. Het tempo (23m/km) ligt, in tegenstelling tot de stemming, dan ook niet erg hoog. Helaas wordt halverwege de tocht ook de stemming steeds minder. Het begint namelijk flink te regenen. Gelukkig hadden we allemaal op tijd onze regenkleding aan, echter bleek dit toch niet bij iedereen even waterdicht en het vocht in combinatie met de koude wind maakt het toch wel erg koud.

img_1196 img_1189

Na 8km kwamen we aan op het kamp. Helaas regende het nog altijd en konden we niet meer dan met zijn alleen aansluiten onder de enige overkapping die hier aanwezig was en wachten tot het droog werd. Ook de dragers stonden te schuilen en hadden nog geen tenten op kunnen zetten. Het werd dus wel erg knus aangezien er ook nog een aantal andere klimmers met gidsen en dragers aanwezig waren.

img_1220 img_1234 img_1241

Toen het eenmaal droog werd werden langzaam aan de tenten opgezet. Ondertussen was iedereen behoorlijk afgekoeld en werden we erg blij van de paar zonnestraaltjes die zich af en toe lieten zien. Helaas bleken de regenhoezen van sommige tassen ook niet helemaal waterdicht te zijn en waren ze behoorlijk natgeregend. Voor Diana was de schade het grootst. Ze had haar bagage niet in een extra zak gedaan en alles was dan ook nat geworden. Ook Janet was wat onhandig geweest. Tijdens het oversteken van een kleine rivier was zij in het diepe gaan staan waardoor haar sokken en schoenen kletsnat waren geworden.

img_1285  img_1309

Toen de tenten eenmaal stonden was het goed droog en konden we ons even rustig omkleden. De scheerlijnen van de tenten deden dienst als waslijnen om kleding te laten drogen, wat bij de meesten ook redelijk was gelukt. Vooral doordat de zon zich tijdens het lunchen zich wat liet zien steeg de stemming weer langzaam. Rond 16 uur zijn de meesten even in hun slaapzak gekropen om uit te rusten en op te warmen. Een enkeling ging nog even rustig de omgeving verkennen. Het kamp lag in een prachtige vallei naast een rivier en met uitzicht op verschillende besneeuwde pieken. Dat heeft toch eigenlijk wel iets magisch. Tijdens de tweede helft van de tocht genoot je toch wat minder van het uitzicht.

img_1311 img_1314

Voor nu is het nog even een raadsel hoe het met Piter gaat. Er is nauwelijks bereik dus hopelijk horen we morgen weer wat.

Jammer genoeg zijn we niet nog een stuk gaan lopen, zoals wel eerst de bedoeling was. Door de tegenvallende weersomstandigheden was dit volgens de gids niet verstandig. Bovendien was Steven waarschijnlijk de enige geweest die mee zou zijn gegaan.

screenshot_1 screenshot_2

Hoe het weer zich vanavond/vannacht en morgen zal gedragen is een raadsel. Ook de gidsen kunnen er weinig van zeggen. Het regenseizoen is begonnen en buien kunnen komen en gaan. De kou is wel te handelen, maar het zou toch fijn zijn als het morgen droog bleef. In ieder geval tijdens het wandelen. Voordeel is wel dat we morgen in het volgende kamp eventueel wel in een hut kunnen schuilen.

Geschreven door: Steven Geerts

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.